Liczba wyników: 462
Starsi kierowcy prowadzą ostrożniej. Według statystyk Insurance Institute for Highway Safety (Amerykańskiego Instytutu Bezpieczeństwaa Drogowego) dojrzali prowadzący powodują mniej wypadków śmiertelnych. Prawdziwym rekordzistą w dziedzinie bezpiecznej jazdy jest pewien 99-letni Brytyjczyk, wieloletni posiadacz prawa jazdy, który nigdy nie otrzymał nawet mandatu.
Aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze – wynika z raportu pt. „Komfort jazdy”, przeprowadzonego na zlecenie Kongsberg Automotive Pruszków. Co drugi Polak przyznaje że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co 10 kierowca zatrzymuje się już po 1 godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co 3 godziny.
W tym roku, wraz z maturzystami, egzamin dojrzałości zdawać będą samorządowcy, policjanci, sportowcy, dziennikarze, naukowcy i studenci. Do egzaminu dojrzałości, organizowanego w formie zabawy w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu, przystąpią ci, którzy ten egzamin tak naprawdę mają już dawno za sobą.
W Japonii starsi kierowcy mają obowiązek brać lekcje jazdy i poddawać się testom funkcji poznawczych przy odnawianiu prawa jazdy, a często zachęca się ich do rezygnowania z kierowania samochodem. Statystyki pokazują jednak, że kierowcy w seniorskim wieku nie są odpowiedzialni za więcej wypadków niż młodsi.
W poniedziałek ponad 440 tysięcy maturzystów przystąpiło do egzaminu z języka polskiego. Charakterystyka porównawcza Zosi i Telimeny z "Pana Tadeusza" Mickiewicza oraz sytuacja ludzi starszych na wsi na podstawie fragmentu "Chłopów" Reymonta - na jeden z tych tematów mogli napisać uczniowie ostatnich klas liceów.
Aż 92% Polaków stwierdza, że zmęczenie podczas jazdy jest istotną przyczyną wypadków na drodze. Co drugi Polak przyznaje, że był zmuszony do przerwania jazdy samochodem z powodu zmęczenia. Mimo to w trasie zatrzymujemy się rzadko i na krótko. Tylko co 10 kierowca zatrzymuje się już po 1 godzinie, a blisko połowa badanych robi przerwy rzadziej niż co 3 godziny.
Polskie prawo zabrania kierowcom korzystania z telefonów komórkowych w czasie jazdy, jeśli urządzenie jest trzymane w ręce. Wiele osób ignoruje jednak ten przepis. Obecnie już nie tylko dzwonią i piszą SMS-y w czasie jazdy – zdarza się też, że robią selfie czy nagrywają relacje na żywo na potrzeby mediów społecznościowych. Może to skończyć się wypadkiem.
Z policyjnych danych wynika, że przez pierwsze dwa tygodnie od momentu wejścia w życie przepisu dotyczącego zabierania prawa jazdy tym kierowcom, którzy dopuszczą się przekroczenia prędkości w obszarze zabudowanym o ponad 50 km/h (od 18 do 31 maja), dokument ten utraciło aż 1217 kierowców. Sprawne egzekwowanie przepisu przez funkcjonariuszy oraz obawa przed utratą prawa jazdy przez kierowców już zaczęły przekładać się na poprawę bezpieczeństwa.
Rozmowa przez telefon w trakcie prowadzenia samochodu może nieść za sobą nie tylko kosztowne, ale tragiczne konsekwencje. Tylko w 2014 roku, co czwarty wypadek spowodowany był używaniem telefonu w czasie jazdy – wynika ze statystyk policyjnych. 200 zł mandatu i 5 punktów karnych, utrata prawa jazdy i ryzyko spowodowania poważnych zdarzeń na drodze – to skutki rozmów telefonicznych w czasie prowadzenia auta.
Co kraj, to obyczaj, nic więc dziwnego, że wybierając się w podróż samochodem, trzeba dostosowywać się do zasad ruchu drogowego panujących w danym państwie. W Austrii do wystawienia mandatu wystarczy kontrola prędkości „na oko”, w Chinach zaś turyści mogą prowadzić samochód dopiero po zdaniu teoretycznego egzaminu i uzyskaniu specjalnego pozwolenia.