Liczba wyników: 1486
10 października 2011 r., po trzech latach negocjacji, Rada Unii Europejskiej przyjęła nową dyrektywę wzmacniającą prawa konsumentów. Nowe przepisy obejmą niemal wszystkie formy zakupów - dokonywanych zarówno w sklepie, jak i przez telefon, Internet, sprzedaż katalogową a także w postaci umów zawieranych „na progu” mieszkania. Po wejściu w życie dyrektywy państwa członkowskie będą miały dwa lata na wdrożenie jej zapisów do krajowych porządków prawnych.
Podróże samolotem to szybka, wygodna, a w dobie tanich linii lotniczych, coraz bardziej popularna forma podróżowania w Europie. Niestety nie zawsze podróż przebiega bez zakłóceń, czasami pasażerów linii lotniczych mogą spotkać pewne problemy. Należy do nich zaliczyć odmowę przyjęcia na pokład, odwołanie lotu, znaczne opóźnienie, problemy z bagażem, a nawet uszkodzenie ciała lub śmierć człowieka. Warto zatem wiedzieć jakie prawa przysługują pasażerom linii lotniczych w Europie i jak z nich korzystać.
1 lipca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych i usług powiązanych (do umów podpisanych przed tą datą stosuje się dotychczasowe zasady). Dzięki nim konsumenci z całej Unii Europejskiej będą chronieni na takim samym poziomie.
Sylwestrowe problemy przyprawiają o zawrót głowy. Czy szatnia odpowiada za nasze okrycia wierzchnie i inne pozostawione w niej rzeczy? Czy można reklamować nieudaną imprezę sylwestrową? Jak bezpiecznie korzystać z solarium? Czego domagać się u fryzjera?
Dokument tożsamości, potwierdzenie prowadzenia działalności gospodarczej oraz formularz odstąpienia od umowy – takie dokumenty przed zawarciem umowy każdy akwizytor czy sprzedający na pokazie musi przedstawić klientowi. UOKiK przypomina o prawach kupujących poza lokalem przedsiębiorcy.
„Po pierwsze nie szkodzić" - to jedna z podstawowych zasad etyki lekarskiej. Tymczasem Stowarzyszenie Pacjentów Primum Non Nocere donosi, że w polskiej służbie zdrowia odnotowuje się co najmniej 20 tysięcy błędów medycznych w ciągu jednego roku. Mimo to zaledwie 2 tysiące ofiar błędnego podstępowania medycznego dochodzi swoich praw. Okazuje się jednak, że przy odrobinie determinacji i z zastrzykiem fachowej wiedzy, mamy duże szanse na odszkodowanie. Jak je uzyskać?
Konsumentów często nurtuje następujące pytanie: „Jak mogę poznać, że dane praktyki handlowe są nieuczciwe?” Udzielenie odpowiedzi na to pytanie ułatwia unijna Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych.
Zbliża się Wielkanoc, a w związku z tym więcej czasu spędzamy na zakupach, przedświąteczna gorączka kupowania juz się zaczęła a wraz z nią powinniśmy być bardziej ostrożni przy nabywaniu towarów, zwłaszcza żywnościowych. Według badań przeprowadzonych przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prawie 80% badanych kupuje artykuły żywnościowe zwracając uwagę głównie na cenę.
W ostatnim czasie do UOKiK napływa wiele pytań od konsumentów zaniepokojonych zaistniałą sytuacją. Wątpliwości budzą kwestie związane między innymi z naliczaniem odsetek za nieterminowe uregulowanie należności. Konsumenci pytają także, co w sytuacji, gdy wysłaliśmy pocztą wypowiedzenie umowy, a list nie dojdzie na czas. Czy i w jakich sytuacjach możemy domagać się odszkodowania? Jeśli tak, to od kogo?
Trwa ogólnopolska kampania edukacyjna „Prawa Pacjenta, Moje Prawa”. Przedsięwzięcie mana celu propagowanie wiedzy na temat praw przysługujących wszystkim pacjentom oraz zachęcenie do aktywnego poszukiwania informacji o swojej chorobie i możliwościach leczenia.