Liczba wyników: 8694
Jedną z charakterystycznych cech społeczeństw końca XX i początku XXI wieku jest starzenie się ludności. Zwiększająca się długość życia ludzi, tym samym wzrost liczby osób w wieku starszym, zmniejszający się przyrost naturalny, szczególnie w krajach rozwiniętych, to znaczące zjawisko demograficzne naszych czasów, które będzie się nasilało i wymagało rozwiązań.
Obecnie osoby starsze stanowią prawie 13 procent polskiego społeczeństwa, a liczy się, po upływie dekady seniorzy będą już stanowić 17 procent ogółu ludności w Polsce. Przemiany ekonomiczne, gospodarcze, postęp techniczny i ekonomiczny sprawiły, że to właśnie ta grupa polskiego społeczeństwa najmniej zyskała na tych przeobrażeniach jakie dokonywały się na świecie i w Polsce w ostatnich latach. Często osoby te musiały rezygnować z dalszej edukacji, z przyczyn ekonomicznych czy losowych. W efekcie tego pozostają niezaspokojone takie potrzeby jak: potrzeba samokształcenia, potrzeba poznawania środowiska, potrzeba poszerzania wiedzy i umiejętności, potrzeba wykonywania społecznie użytecznych działań, potrzeba bycia uznanym za część społeczeństwa, grupy, potrzeba wypełnienia wolnego czasu, potrzeba utrzymywania więzi towarzyskich, potrzeba stymulacji psychicznej i fizycznej, a także możliwość realizacji młodzieńczych marzeń, które były dotychczas nie do pogodzenia z życiem zawodowym i obowiązkami wobec rodziny.
Towarzystwo Inicjatyw Twórczych „ę” rozpoczęło realizację projektu badawczego „ZOOM na Uniwersytety Trzeciego Wieku”. Będzie to pierwsze tak kompleksowe badanie polskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Organizatorzy planują nim objąć wszystkie polskie UTW.
Uniwersytety Trzeciego Wieku (UTW) w całej Polsce mają więcej kandydatów niż miejsc. Jednym z proponowanych rozwiązań takiej sytuacji jest wprowadzenie wstępnej selekcji chętnych. Metod jest wiele, a wśród nich za najlepszą uchodzi rozmowa kwalifikacyjna.
Nowy rok szkolny oznacza powrót do nauki nie tylko dla ludzi młodych, coraz popularniejsze Uniwersytety Trzeciego Wieku przeżywają oblężenie. Seniorom nie wystarcza standardowo rozumiany odpoczynek na emeryturze, nie chcą zajmować się jedynie obowiązkami domowymi czy rodzinnymi, poszukują aktywności nowego rodzaju. Odpowiedzią na to zapotrzebowanie są właśnie wspomniane Uniwersytety.
26 czerwca br. w hallu głównym Sejmu RP otwarto wystawę „Uniwersytety Trzeciego Wieku w Polsce”. Parlamentarny Zespół ds. UTW zaprezentował też rządowy projekt programu na lata 2012-2013 na rzecz aktywności społecznej osób starszych.
Już wkrótce zaczną się wakacje, od szkolnych zajęcia odpoczną nie tylko dzieci i młodzież ale także słuchacze Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
Jak wynika z dostępnych badań i przeprowadzonych rozmów, swoje horyzonty coraz chętniej poszerzają osoby po 50. roku życia. Wstępują w szeregi słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku albo uczestniczą w specjalistycznych szkoleniach.
W ramach programu Uniwersytety Trzeciego Wieku na przełomie listopada i grudnia ruszy program "Wolontariat Trzeciego Wieku", będący pilotażowym przedsięwzięciem Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Będzie on realizowany przez Fundację dla Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Głównym jego elementem są projekty edukacyjne realizowane przez wolontariuszy - słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku – na rzecz dzieci i młodzieży w szczególności z małych miejscowości i obszarów wiejskich.
2 marca 2006 roku w Urzędzie Miasta Włocławek odbyła się uroczysta inauguracja pierwszego roku akademickiego 2005/2006 Włocławskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Indeksy otrzymało ponad 300 osób.
Zespół policystycznych jajników sprzyja problemom z pamięcią i myśleniem