Porady - pytania i odpowiedzi

2014-07-28 11:03 autor: Kate12345

6 126 odsłon

ślub ateisty w kosciele PROTESTANCKIM

Witam ponownie, 

Nawiązując do wcześniejszego zapytania:

http://www.senior.pl/porady/prawo-kanoniczne/2723-Slub-mieszany-z-rozwodnikiem.html

proszę o doprecyzowanie odpowiedzi, co oznacza, w myśli Prawa Kanonicznego, "staranie się o rozwiązanie związku" przez nieochrzczonego ateistę, zawierającego ślub przed duchownym PROTESTANCKIM?
Które kanony to regulują?

Przypominam sytuację:
jedna ze stron: katolik
druga: akatolik, rozwiedziony (rozwód cywilny), który ślub konkordatowy otrzymał będąc ateistą.

Oboje próbują zawrzeć ślub konkordatowy. Ordynariusz miejsca nie wyraził zgody na taki ślub, każąc stronie akatolickiej wykazywać nieważność poprzedniego sakramentu. Przy czym: małżenstwo, w rozumieniu Wspólnoty akatolickiej nie jest sakramentem, tylko "instytucją prawną".
Zaznaczam ponownie, że podczas tamtego ślubu strona niekatolicka NIE BYŁA JESZCZE OCHRZCZONA oraz zawierała ślub PRZED DUCHOWNYM PROTESTANCKIM. Dla niej był to ślub JEDYNIE CYWILNY.

W jaki sposób należy wykazywać nieważność sakramentu, którego nie było
oraz co oznacza "rozwiązanie związku"?
Jak należy się odwoływać od decyzji ordynariusza miejsca?

[ porady z tej kategorii ]

UDZIELONE ODPOWIEDZI

  • 2014-07-28 12:04 autor odpowiedzi: Arletta Bolesta - adwokat kościelny

    Witam,

    rozwiązanie to dot. tzw. przywileju wiary (chodzi o rozwiązanie związku Osoby nieochrzczonej z racji woli zawarcia przez Nią związku z katolikiem, czyli dla dobra strony katolickiej). Rozwiązania dokonuje Papież. Jest na to odrębny dokument, polecam swoje artykuły na blogu, jeden z nich dotyczy podobnej sytuacji. Zaś sprawę można skierować na początek do Sądu Kościelnego.

    Pozdrawiam!

    Ocena odpowiedzi 1 9

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-07-28 12:19 autor odpowiedzi: Kate12345

    Witam,

    dziękuję za szybką odpowiedź. Czy wspomniany przez Panią przywilej wiary ma coś wspólnego z tzw. przywilejem pawłowa?

    Czy dobrze rozumiem: gdyby strona akatolicka nawet nie była ochrzczona w innej wspólnocie wyznaniowej i zawierałaby ślub w kościele protestanckim a po rozwodzie chciałaby zawrzeć ślub w kościele katolickim i tak musiałaby rozwiązywać swój poprzedni związek? Nawet jeżeli wspólnota, przed którą ślub był zawierany nie uznaje Papieża nawet jako biskupa Rzymu? A jedynie podczas zawierania ślubu w USC nie trzeba unieważniać związku i wystarczy sam rozwód cywilny? Czyli nie ma znaczenia DUCHOWY stan podczas zawierania małżeństwa, lecz MIEJSCE?

    Z góry dziękuję za odpowiedź,

    Krnąbrna KAte

    Ocena odpowiedzi 1 0

    skomentuj | odpowiedz

  • 2014-07-28 13:52 autor odpowiedzi: Arletta Bolesta - adwokat kościelny

    Witam ponownie,

    przywilej Pawłowy odnosi się jeszcze do innej sytuacji, KPK opisuje go dosyć szczegółowo, zachęcam do lektury w Internecie.

    Podam inny przykład: związek zostaje zawarty przez osoby nieochrzczone, taki związek w sensie naturalnym jest uznawany w KK, zatem, gdyby jedna ze stron tego związku chciała potem zawrzeć związek z katolikiem (naturalnie związek kościelny), to po spełnieniu warunków, gdy są one, winna starać się o jego rozwiązanie.

    Myślę, iż wiele wyjaśni odpowiedni Trybunał Sądowy!

    Uszanowanie!

    Ocena odpowiedzi 1 9

    skomentuj | odpowiedz

Zobacz także

DODAJ ODPOWIEDŹ:

Powiadom mnie emailem, gdy ktoś jeszcze odpowie na to pytanie

ZOSTAŃ EKSPERTEM

ZOBACZ PODOBNE PYTANIA

Publikowane w serwisie porady mają charakter edukacyjny i nie mogą być traktowane jako profesjonalne konsultacje dotyczące konkretnych przypadków. Redakcja ani wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za skutki wykorzystania zamieszczanych porad.



Na skróty

REKLAMA

Podobne pytania

Szukaj pytań i odpowiedzi



Zadaj pytanie

Nie możesz znaleźć odpowiedzi? Zadaj pytanie w kategorii Prawo kanoniczne i wyznaniowe

Eksperci radzą

Ostatnio zadane pytania

Ostatnio udzielone odpowiedzi

Artykuły

Tematy

Poprzednie pytania