06-12-2006
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Prawie 80 proc. polskich rodzin nie planuje regularnie domowych finansów. Większość nigdy lub prawie nigdy nie poświęca czasu na zaplanowanie poważnych inwestycji i nawet większe zakupy robi w sposób nieprzemyślany. Takie wyniki przyniosło badanie polskich gospodarstw domowych przeprowadzone przez TNS OBOP. Z badania wynika także, iż potrzebne są działania informacyjne i edukacyjne dotyczące planowania domowych budżetów.
Badanie TNS OBOP „Planowanie budżetów domowych oraz podejmowanie ważnych decyzji finansowych” zostało przeprowadzone w październiku 2006 r. metodą CATI na celowej próbie składającej się z 1000 osób - głów gospodarstw domowych liczących przynajmniej dwie osoby. Celem badania była identyfikacja postaw, opinii i zachowań Polaków w zakresie planowania budżetów domowych i podejmowania ważnych decyzji finansowych.
Wyniki badania dowodzą, że Polacy raczej nie planują domowych wydatków – zarówno tych krótko-, jak i długookresowych. Brakuje nam samodyscypliny, systematyczności i strategicznego podejścia do zarządzania domowym budżetem. Mamy skłonność do wydawania nawet znaczących kwot w sposób nieprzemyślany i spontaniczny.
„Badanie pokazało, że rodziny nie przywiązują dużej wagi do regularnego planowania wydatków z odpowiednim wyprzedzeniem. Po 17 latach transformacji polskie społeczeństwo nie wykazuje jeszcze wystarczającej dojrzałości w zarządzaniu własnymi finansami.” – komentuje dr Bohdan Wyżnikiewicz, Wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. „Sytuację taką można wytłumaczyć brakiem dostatecznej wiedzy ekonomicznej oraz brakiem kształtowania przez pokolenia wzorców racjonalnych zachowań w zakresie zarządzania finansami”.
Badanie pokazuje, że niespełna 25 proc. badanych dokonuje regularnego, comiesięcznego planowania domowego budżetu. Rocznych planów budżetowych w ogóle nie robi 60 proc. badanych, a 53 proc. rzadko lub nigdy nie planuje z wyprzedzeniem poważniejszych wydatków.
Większe wydatki w polskich rodzinach są najczęściej finansowane z posiadanych oszczędności (42 proc.), poprzez zakupy na raty (29 proc.) i kredyt konsumpcyjny (28 proc.). Prawie połowa badanych deklarowała brak jakichkolwiek oszczędności.
Największe znaczenie przy podejmowaniu decyzji finansowych w polskich rodzinach ma opinia współmałżonka, rodziny i znajomych, pracownika banku, uczestników forów dyskusyjnych oraz mediów. Wyniki badania wskazały również na brak nawyku korzystania z profesjonalnej pomocy przy podejmowaniu decyzji finansowych.