Liczba wyników: 12
Mandatu nie otrzymamy już z zamaskowanych fotoradarów straży miejskiej, gdyż muszą być one ustawiane w widocznych miejscach. Szare i słabo widoczne fotoradary wymieniane są już na żółte, które można zauważyć z daleka. Jednak w dalszym ciągu można dostać mandat z ukrycia. Jak? Za sprawą pojazdów nieoznakowanych drogówki, Inspektoratu Transportu Drogowego oraz straży gminnych.
Od stycznia tego roku straż miejska i straż gminna nie mogą przeprowadzać kontroli fotoradarowych. Kierowcy z pewnością poczuli dużą ulgę, ponieważ – jak się powszechnie uważa – głównym celem stosowania fotoradarów przez te służby było „zarabianie” pieniędzy. Tylko w 2015 r. dzięki zdjęciom z fotoradarów wystawiono 750 tys. mandatów na sumę ponad 130 mln zł. Czy jednak zmiana przepisów nie odbiła się negatywnie na naszym bezpieczeństwie?
Fotoradary za założenia mają prowadzić do zwiększenia bezpieczeństwa na naszych drogach. Dla wielu są raczej sięganiem rządu do kieszeni kierowców, aby zwiększyć wpływy do budżetu. Ile i gdzie jest w naszym kraju najwięcej fotoradarów i czy faktycznie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach?
Upoważnienie ministra do określenia w rozporządzeniu sposobu operowania przez Inspekcję Transportu Drogowego obrazami i danymi z fotoradarów jest niezgodne z Konstytucja - uznał Trybunał Konstytucyjny. Ze skargą wystapiła Rzecznik Praw Obywatelskich, która wskazywała, że zagadnienia takie mogą być regulowane jedynie drogą ustawową.
Straże miejskie i gminne tracą prawo do używania fotoradarów - zdecydował Sejm. Wyższe będą również mandaty za przekroczenie prędkości. Będą one powiązane z wysokością średniego wynagrodzenia za ubiegły rok. Recydywiści zapłacą więcej, tak samo przekraczający predkość w obszarze zabudowanym.
Straże miejskie i gminne tracą prawo do używania fotoradarów - prezydent podpisał nowelizację Prawa o ruchu drogowym oraz ustawy o strażach gminnych. Dodatkowo, wyższe będą również mandaty za przekroczenie prędkości, zostana bowiem powiązane z wysokością średniego wynagrodzenia za ubiegły rok. Za "ciężką stopę" zapłacą więcej recydywiści oraz przekraczający prędkość w obszarze zabudowanym.
Nikt nie lubi płacić mandatów, szczególnie tych, które uważamy za niesłuszne. Zawsze możemy odmówić przyjęcia mandatu, a wtedy sprawa zostanie rozpatrzona przez sąd. Niestety, koszty samego postępowania, szczególnie jeśli sprawa przejdzie kilka instancji, mogą dalece przekroczyć kwotę pierwotnie nałożonej kary. Dodatkowo, zawsze pozostaje ryzyko, że przegramy i poniesiemy koszty rozprawy. Kierowcy mogą mieć jednak i na to sposób.
Ponad 2,5 mln interwencji przeprowadzili strażnicy miejscy w 2014 roku – wynika z raportu przygotowanego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych. Nałożono ponad 1,3 mln mandatów na prawie 205 mln złotych. Dwie trzecie wszystkich ujawnionych przez straże wykroczeń dotyczyło tych popełnionych w ruchu drogowym, w tym ponad połowa z nich w oparciu o fotoradary.
Parlamentarzyści, GIODO, prezes IPN, rzecznik praw dziecka, sędziowie oraz prokuratorzy będą mogli być ukarani mandatami za wykroczenia drogowe - Sejm zmienił szereg ustaw, umożliwiając osobom objętym dotychczas immunitetem przyjecie mandatów.
Tylko w ubiegłym roku kierowcy w Polsce doprowadzili do 492 wypadków przez wjeżdżanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle. W tych zdarzeniach poniosło śmierć 25 osób, a 707 zostało rannych – wynika z policyjnych danych. Statystyki ma poprawić wprowadzenie specjalnych rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle.