15-02-2012
zmień rozmiar tekstu
A+ A-
Gdzie zwrócić się, kiedy zaginie bagaż? Co musi zagwarantować przewoźnik, gdy lot jest opóźniony lub został odwołany? Pasażerowi przysługuje wówczas prawo do reklamacji i odszkodowania, o wysokości - w zależności od rodzaju szkody - może wynieść nawet do 4800 złotych.
Prawo gwarantuje każdemu pasażerowi możliwość złożenia reklamacji, a także ubiegania się o odszkodowanie. Niestety, nie zawsze rozpatrują zażalenia tak jak powinni, dlatego z roku na rok zwiększa się liczba skarg, które dotyczą linii lotniczych. Jeden na cztery wnioski wpływające do Europejskiego Centrum Konsumenckiego dotyczy zagubionego bądź zniszczczonego bagażu. Aż połowa skarg związana jest z odwołaniem bądź opóźnieniem lotu.
Jakie działania powinien podjąć , kiedy dozna szkody ze strony linii lotniczych?
Zagubiony bagażWedług Europejskiego Stowarzyszenia Linii Lotniczych codziennie na świecie ginie ok. 90 tysięcy sztuk bagażu. tego typu spraw należy zgłosić w terminie 7 dni. Najpierw jednak powinno się - jeszcze przed opuszczeniem terminalu - zgłosić się do przewoźnika i poinformować o zdarzeniu. Wraz z nim trzeba przygotować tzw. P.I.R., czyli protokół zaginięcia bagażu oraz określić wysokość odszkodowania.
- Należy pamiętać, że w bagażu rejestrowanym nie można przewozić rzeczy wartościowych, dlatego, jeśli takie się w nim znajdą, linie lotnicze nie wezmą za nie odpowiedzialności - mówi Marko Brinkmann z Tripsta.pl. Kwota, jaką wypłacają przewoźnicy nie może przekroczyć 4800 zł. - Ponieważ trudno jest określić koszt wszystkich codziennych rzeczy, które potrzebne są w podróży, najlepiej zachować paragony za niezbędne zakupy, jakie trzeba zrobić w związku z utratą swojego pakunku - wyjaśnia adwokat Radosław Szajerski. - Takie działanie może zwiększyć sumę rekompensaty - dodaje. Linie lotnicze mają obowiązek wypłacić odszkodowanie nie tylko gdy zgubią walizy pasażera, ale również wówczas, gdy transport będzie spóźniony lub zostanie odwołany.
Lot odwołany, lot opóźniony Jeżeli linie lotnicze muszą zrezygnować z transportu na określonej trasie, mają obowiązek poinformować o tym pasażera na 14 dni przed odlotem. Jeśli natomiast przewoźnik zapewni lot zastępczy, który zaczyna się nie wcześniej niż 1 godzinę, a kończy nie później niż 2 godziny w stosunku do pierwotnego lotu, musi poinformować pasażerów na kilka dni przed podróżą.
Kiedy przewoźnik zlekceważy swój obowiązek i nie powiadomi swoich klientów z odpowiednim wyprzedzeniem, mogą oni ubiegać sie o odszkodowanie. Dla tras poniżej 1 500 km przysługuje rekompensata ok. 1000, która wzrasta wraz ze wzrostem odległości. Gdy natomiast przelot ma opóźnienie powyżej 5 godzin, pasażer może zrezygnować z podróży, otrzymać zwrot pieniędzy i powrócić do portu początkowego zupełnie za darmo.